Tel:
774 509 859
E-mail:
rehabilitace.doma@seznam.cz
Adresa:
Kosmonosy
Otevřeno
dle objednání
Fyzioterapie
Mladá Boleslav

Neuro-vývojová terapie

Neuro-vývojová terapie (NVT) může vyřešit příčinu mnoha problémů učení a chování. Přetrvávající primární reflexy mohou způsobit například problémy se psaním, čtením, symptomy ADHD a ADD, dyslexii, dyspraxii, logopedické a ortoptické vady, vertebrogenní potíže (bolesti zad), neurózy, chronickou únavu, autismus.

Každé miminko reaguje na podněty vrozenými primárními reflexy. Jsou to automatické, stereotypní pohyby, které vycházejí z mozkového kmene. Tyto stereotypní reflexní pohyby nejen trénují svaly miminka, také slouží jako senzomotorický feedback pro jeho mozek. Pomocí pohybů a vjemů se pomalu vytváří takzvaný vnitřní „bodymap“. V prvních měsících života mají vrozené primární reflexy také za úkol zajistit životně důležité funkce. Díky primárním reflexům se mozek postupně naučí správně kontrolovat fungování těla: například zpracovávat vizuální a zvukové informace, získávat rovnováhu a prostorové vidění, hrubou a jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko atd.

Když primární reflexy splní svůj úkol, jsou během prvních šesti, nejpozději dvanácti měsíců potlačeny vyššími mozkovými funkcemi. Pokud kontrola vyššími mozkovými funkcemi nad primárními reflexy není dostačující, mohou tyto reflexy zůstat aktivní i v pozdějším věku.  Mnoha z nás má alespoň jeden přetrvávající primární reflex. Pokud ale přetrvává několik primárních reflexů, mohou být kontraproduktivní pro optimální neurologický vývoj. Primární reflexy mohou pak postihnout smyslové vnímání, rovnováhu, koordinaci pohybů a schopnost učení. Případné postižení i jen jedné funkce negativně ovlivňuje i ostatní funkce. Proto kvůli přetrvávajícím primárním reflexům některé děti ve svém vývoji zaostávají a mají i problémy ve škole. Problémy způsobené primárními reflexy mohou přetrvávat i do dospělosti, někteří dospělí pak například špatně zvládají stres každodenního života

Signály přetrvávajících primárních reflexů:

  • ​opožděný vývoj řeči
  • enuréza po 5. roce věku
  • cucání palce do 5 let a déle
  • obtíže se naučit na kole
  • nevolnost při cestování /kinetóza/
  • neschopnost sedět v klidu i po 11.roce věku
  • křečovité držení tužky, psaní s nataženou rukou
  • psaní s tváří opřenou o stůl, podpírá si hlavu rukou,  neustálé problémy s držením těla
  • problémy s oblékáním /knoflíčky, tkaničky/
  • špatná koordinace oko-ruka
  • problém s řečí a artikulací
  • problém se naučit analogové hodiny
  • začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
  • problémy s koordinací, dyspraxie
  • problém naučit se číst nebo psát
  • neobratnost v tělocviku/ kotoul, míčové hry, šplh po laně/
  • strach z výšky, problém rovnováhy
  • časté ORL problémy
  • obtíženě se učí na kole a plavat aj.

Terapie je založena na  jednoduchých cvicích, které často napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy, a tím dostává mozek druhou šanci, aby se postupně naučil správně kontrolovat fungování těla.Neuro-vývojová terapie je samozřejmě doplněna fyzioterapií dle moderních principů,senzorickou integrací či speciální pedagogikou.

Spravuje: MZ