Terapie s prvky senzorické integrace pro děti
Senzorická integrace je proces, díky němuž dokážeme přijímat informace prostřednictvím našich smyslů, zpracovat je a používat v každodenním životě.
SENZORICKÉ ZPRACOVÁNÍ ZAHRNUJE
ZRAK
SLUCH
ČICH
CHUŤ
HMAT – taktilní vnímání
ROVNOVÁHA – vestibulární vnímání
VNÍMÁNÍ TĚLA – propriorecepce
Děti s poruchou senzorického vnímání mohou mít následující obtíže
- opožděný vývoj řeči
- enuréza po 5. roce věku
- cucání palce do 5 let a déle
- obtíže se naučit na kole
- nevolnost při cestování /kinetóza/
- neschopnost sedět v klidu i po 11.roce věku
- křečovité držení tužky, psaní s nataženou rukou
- psaní s tváří opřenou o stůl, podpírá si hlavu rukou, neustálé problémy s držením těla
- problémy s oblékáním /knoflíčky, tkaničky/
- špatná koordinace oko-ruka
- problém s řečí a artikulací
- problém se naučit analogové hodiny
- začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
- problémy s koordinací, dyspraxie
- problém naučit se číst nebo psát
- neobratnost v tělocviku/ kotoul, míčové hry, šplh po laně/
- strach z výšky, problém rovnováhy
- časté ORL problémy
- obtížně se učí na kole a plavat aj.
- úzkostné stavy
- nezačlenění se do kolektivu
Terapie senzorické integrace se uskutečňuje v upraveném prostředí, které dítě stimuluje k pohybu a k aktivitě. V tomto prostředí (místnost pro senzorickou integraci) se nacházejí různé typy houpaček, závěsných sítí nebo vaků. Kromě toho v něm lze najít různé překážky, nakloněné roviny, duté válce, pojízdné desky, zátěžové pomůcky, předměty s různými texturami a jiné. Prostředí je zároveň bezpečné.Terapie může být doplněna cviky z konceptu neurovývojové terapie,jogové terapie či zklidněním nervového systému kraniosakrální terapií.
Terapie je vhodná pro děti od 4 let.